Książka jest przyjacielem dziecka. Dlatego już w wieku przedszkolnym czytajmy dzieciom bajki. Przedstawiam Państwu scenariusz quizu dla dzieci mający na celu sprawdzenie wiedzy dzieci na temat bajek, rozszerzenie ich wiedzy oraz rozbudzenie zainteresowań czytelniczych.
Quiz- „W świecie bajek”
Cele ogólne:
Ø rozbudzanie zainteresowań czytelniczych dzieci, Ø zachęcanie do uważnego słuchania czytanych bajek, Ø wdrażanie do poszanowania książek, Ø stwarzanie okazji do zaprezentowania znajomości literatury przez dzieci.
Cele operacyjne:
Ø dziecko potrafi rozwiązać postawione przed nim zadania, Ø posiada wiadomości dotyczące znajomości literatury dziecięcej.
Forma: praca zespołowa
Środki dydaktyczne: kartki z numerami zespołów, piłeczki do punktacji plus pojemniki, 24 karty pracy (po 6 dla każdego zespołu), puzzle (po jednym dla zespołu), rekwizyty (pantofelek, jabłko, piernik czekoladowy, czerwona czapeczka), ilustracje bajkowych postaci, rebusy.
Przebieg Zadanie I
Rozwiązywanie zagadek dotyczących znanych bajek. I zespół
1. Dwa łasuchy tym się szczycą, że wygrały z czarownicą . (Jaś i Małgosia)
2. Jaki to kotek w krainie bajek, Co chodzi w butach i kurzy faję? Kapelusz z piórem nosi na głowie , Co to za kotek? Kto mi powie ? (Kot w butach) II zespół
1. Ciągnie sieci stary rybak. Ach, skarb jakiś złowił chyba. Skarb ten ludzkim mówi głosem: Puść mnie, puść mnie, proszę .( Złota rybka)
2. Bardzo wiele przygód miał drewniany chłopczyna, zanim z ojcem się spotkał, w brzuchu u rekina. (Pinokio)
III zespół
1. Jaka to dziewczynka ma roboty wiele, a na pięknym balu, gubi pantofelek… (Kopciuszek)
2. Była taka malutka, cal wysokości miała. Wiele przygód przeżyła, nim króla Elfów spotkała… (Calineczka)IV zespół
1. W chacie krasnoludków mieszka, prześliczna królewna …(Śnieżka)
2. Prześliczna panienka, czerwona sukienka, przez las idzie dróżką, spotyka wilczysko …(Czerwony Kapturek)
Zadanie 2
Uzupełnianie cytatów.
I zespół
1. Żeby kózka nie skakała, …( to by nóżki nie złamała)2. Był sobie słoń, wielki – jak słoń. zwał się ten słoń…( Tomasz Trąbalski) 3. A w trzecim siedzą same grubasy, siedzą i jedzą …(tłuste kiełbasy)
II zespół 1. Pan kotek był chory i … (leżał w łóżeczku) 2. Nad rzeczką opodal krzaczka … (mieszkała Kaczka Dziwaczka)
3. Biega krzyczy pan Hilary: gdzie …(są moje okulary)
III zespół
1. Tańcowały dwa Michały, jeden duży …(drugi mały)
2. W Śpiewowicach, pięknym mieście, na ulicy Wesolińskiej, mieszka sobie słynny śpiewak Pan …( Tralisław Tralaliński)3. Miała babcia kurkę, kurkę - …(Złotopiórkę)
IV zespół
1. Na straganie w dzień targowy, takie słyszy się …(rozmowy) 2. Zasadził dziadek …(rzepkę w ogrodzie)
3. Murzynek Bambo w Afryce mieszka, czarną ma skórę …(ten nasz koleżka)
Zadanie 3
1. Rozwiązywanie rebusów.
Zadanie 4
Z jaką bajką kojarzy się dany rekwizyt:
1. Pantofelek
A. „ O krasnoludkach i sierotce Marysi” B. „ Jaś i Małgosia” C. „Kopciuszek”
2. Piernik czekoladowy
A. „Calineczka” B. „Jaś i Małgosia”
C. „O rybaku i złotej rybce”
3. Czerwona czapeczka
A. „Kaczka Dziwaczka” B. „Kot w butach” C. „Czerwony Kapturek”
4. Jabłko
A. „Królewna na ziarnku grochu” B. „Kopciuszek” C. „Królewna Śnieżka”
Zadanie 5
Zabawa ruchowa – „Bal u księcia”
Zadanie 6
Układanie puzzli – każdy zespól otrzymuje ilustrację pociętą na kilka części. Po ułożeniu obrazka podaje tytuł utworu, którego on dotyczy ( duże ilustracje A3 po jednej dla zespołu).
Zadanie 7
Każde dziecko dostaje kartę pracy z sześcioma obrazkami. Musi wybrać cztery obrazki, będące ilustracjami tej samej bajki (2 obrazki zostają niepokolorowane). Dzieci podają tytuł utworu, do którego odnoszą się wybrane obrazki i nazywają przedstawionych bohaterów i przedmioty.
Na koniec prowadząca oblicza zdobyte punkty. Dziękuje dzieciom za udział w Quizie i wręcza dyplomy Opracowała i przeprowadziła mgr Łucja Jaworska
|